måndag 10 augusti 2009

Välkommen!

I den här bloggen delar jag tankar och erfarenheter kring människors och organisationers arbete för att vara så bra som möjligt. Alla vill ju vara bra, och gör därför en massa saker.

I mitt arbete - oavsett vad jag gjort - har jag märkt att fokus gärna hamnar just på göra. Man startar projekt och verksamheter och sliter hund för att göra, göra, göra... Men inte sällan drabbas såväl organisationer och individer av nära-väggen-upplevelser, som mer eller mindre förlamar görandet och skapar ännu mer frustration.

Jag har de senaste 6-7-åren haft förmånen att medverka i processer för att klargöra vad man egentligen vill åstadkomma med görandet. Då har jag sett vilken kraft som finns i det perspektivet. Mål-perspektivet. Med målen i stället för verksamheterna för ögonen blir det mycket lättare att fokusera, prioritera och frigöra energi. Det är som om man fått tag i en livlina och plötsligt kan använda de resurser man hela tiden haft, för att börja dra sig i rätt riktning. Som stöd kan jag bara vara bollplank, spegel och metodstöd. Resurserna finns alltid i människorna och organisationen själva.

På konsultspråk kallas det jag gör för stöd till "strategisk planering". Det är svårt att själv ta sig till det helikopterperspektiv som krävs för sånt arbete, när man sitter i smeten. Därför behövs sådana som jag ibland. För en kort period.
Men varför heter bloggen "Så att"? Jo - det är ett av de viktigaste hemliga verktyg jag använder för att hjälpa människor och organisationer att identifiera vilka mål de egentligen försöker nå. Prova själv: "Jag jobbar varje dag - så att..." (...jag får pengar, ...jag förändrar världen, ...jag får socialt umgänge... eller?) Vill man grotta ännu längre så fortsätter man med "så att..." även efter svaret. Till slut har man en liten målhierarki att hänga på väggen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar