fredag 16 oktober 2009

Valår

Nästa år är valår. Då kan jag rösta på det parti som vill åstadkomma ett samhälle som jag tycker är bra.

Jag vill gärna försöka se det samhället framför mig. Det hjälper mig förstå partiets olika beslut och förändringar. De ska ju tillsammans leda dit.

Men när jag tar del av dagens politiska skeende framträder tyvärr inte någon bild av något samhälle över huvud taget. Besluten och debatterna verkar handla om det ena och det andra politikområdet, och den ena och den andra detaljen. Helhetsbilderna lyser med sin frånvaro.

Här lägger politikerna krokben för sig själva genom att så uselt kommunicera sina mål. Följden blir oproportionerligt stort debattfokus på detaljer och enskildheter. Eftersom åtgärderna inte kan "hängas upp" på en tydlig färdriktning mot ett tydligt mål blir alla parter förvirrade.

I stället för att göra sitt eget budskap tydligt föredrar man att i debatten skapa en tydlig nidbild av vad motståndarna vill åstadkomma, och sedan diskutera den bilden. Och så handlar debatten om något som egentligen inte är relevant, och så stänger jag av TV:n.

Situationen väcker givetvis frågan: "Misslyckas de med att kommunicera sina huvudmål, eller har de inga huvudmål att kommunicera?"

Oavsett vilket så är situationen alarmerande. Hur ska jag kunna välja väg om jag inte vet vart vägarna leder?

Detta skapar risk för ytterligare ett målrelaterat dilemma, som är väljarens personliga ansvar:
"Vad vill jag uppnå med att rösta i valet?"

Faktum är att det egentligen pågår två helt olika val samtidigt:
En stor grupp människor går och röstar så att samhället som helhet ska bli bra.
En annan stor grupp människor går och röstar så att de själva ska få det bra.

Folk går alltså till valurnorna med helt olika uppsåt! Samtidigt!

Tänk om hälften av dem som röstar enbart för egen vinning gör det oreflekterat, och skulle röstat annorlunda om de fått hjälp att lyfta blicken och tittat på hela samhället i stället för bara på sin egen situation?

Förmodligen ligger det i alla politiska partiers intresse att öka medvetenheten om intentionen bakom de politiska valen som sådana. Jag tror också att det ligger i alla partiers intresse att människor inser vad varje parti vill åstadkomma.

Med tanke på det jag beskrivit ovan, och dessutom på det allmänna politikerföraktet kan det till och med vara så att de politiska partierna har gemensamma intressen som är större och viktigare än de särskiljande: Att upprätta och utveckla tron på demokratins och politikens möjligheter att förbättra landet och världen.

På alla dessa områden kan utveckling ske om man fokuserar på vad man ska åstadkomma och lär sig kommunicera det i första hand. Det förenklar uppgiften för såväl politikern som väljaren.





1 kommentar: